Gå til sideinnhold

Vipps for bedrifter

V hjelper deg med dine spørsmål om Vipps for at du skal få en enkel og digital løsning. Nedenfor finner du forskjellige muligheter

Vippsnummer

Vippsnummer, vår enkleste løsning. Ta i mot fribeløp og gi kunden dine et enkelt alternativ til kort og kontanter.

Vippsnummer er også enkelt å bruke ved hjemlevering til kunder. Kundene finner deg enkelt på Vipps med et vippsnummer. Du kan også logge deg inn på Vippsportalen og velge «be om penger» + kundens mobilnummer. Kunden får da en melding på sin telefon, bekrefter denne og vipps – så er varene betalt.

Vippsnummer med handlekurv

Vippsnummer Handlekurv gir deg en enkel handlekurv-løsning uten at det krever teknisk utvikling av noe slag. Du setter opp Vippsnummer med Handlekurv i VippsPortalen på noen minutter, og så kan du selge varer, rett i Vipps. Du kan lese mer ved å følge lenken under.

Vipps e-faktura

Send regningene rett i kundens Vipps. Kjappere innbetalinger og bedre likviditet.

Bestill Vipps e-faktura

Les mer

Vipps i kassa

Vipps i kassa er en løsning for butikker som ønsker å la kundene betale enkelt og raskt fra egen telefon, uten behov for å trykke på terminalen.

Vipps er helinteregerert med kassasystemet, og dermed også med regnskap og oppgjør.

Les mer her

Jeg trenger flere salgssteder tilknyttet bedriften

Ønsker du flere Vippsnummer-salgssteder, bestilles dette fra VippsPortalen.

Gå til salgssteder – legg til salgssted.

Hvis det er naturlig å ha ett salgssted, men du likevel har behov for å skille ulike betalinger fra hverandre, kan Kategorier være et alternativ. Å kategorisere betalingene vil si å sørge for at ulike betalinger blir sortert idet de gjennomføres isteden for å lure på hvor de hører hjemme i etterkant. Slik blir det enklere når du etterpå skal fordele transaksjonene i henhold til kontoplan og regnskap, utbetale noe videre og se hva som gir inntekter og hva som ikke er så inntektsbringende.

Hvordan refunderer jeg penger i Vipps?

Logg inn i VippsPortalen.
Gå til transaksjoner og finn transaksjonen som skal refunderes.
Fra detaljsiden til transaksjonen kan du refundere belastede transaksjoner som er yngre enn 365 dager.

Når du refunderer et beløp vil kunden få pengene tilbakebetalt i løpet av kort tid.
Vipps vil trekke det refunderte beløpet fra ditt neste oppgjør.
Hvis det neste oppgjøret blir negativt på grunn av de refunderte beløpene og dere ikke mottar mer penger på det aktuelle salgsstedet, så vil Vipps sende en faktura på det utestående beløpet.

Hvordan får jeg Vippsnummer handlekurv?

Du logger deg inn i VippsPortalen og velger Produkter i menyen på venstre side. Deretter får du beskjed om å velge mellom Valgfritt beløp og Handlekurv, avhengig av hvilken type betaling du skal motta.

Dersom du ikke allerede er kunde av Vipps, må du først opprette en bedriftsavtale. Det gjør du via https://vippsbedrift.no/signup/vippsbedrift/

Hva koster det å bruke Vippsnummer Handlekurv?

Det er gratis å skaffe seg en Vippsnummer Handlekurv, og det er ingen månedspris. Vipps tar 2,25% av beløpet per transaksjon.
Veldedige organisasjoner godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem av Innsamlingsrådet betaler 1,75% per transaksjon.

Med Vipps Handlekurv slipper du lage en app eller nettbutikk, og du reduserer behovet for markedsføring fordi alle med Vipps kan finne butikken din i appen. 

Er Vippsnummer Handlekurv en erstatning for kasse?

Nei, Vippsnummer Handlekurv erstatter ikke kassaapparatet for bedrifter som har plikt til å ha dette. En betaling med Vippsnummer skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kassaapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.

Hvor administrerer jeg Vippsnummer Handlekurv?

Vippsnummer Handlekurv administrerer du i VippsPortalen. Der legger du inn varene som skal vises i Vipps, bestiller markedsmateriell og finner statistikker og rapporter.

Hva må jeg gjøre hvis jeg er næringsdrivende og bruker Vippsnummer Handlekurv?

Vippsnummer Handlekurv gjør det mulig å betale for varer til en virksomhet med Vipps istedenfor kontanter. Når betalingen er gjennomført, får kjøper en bekreftelse i appen. Transaksjonen er også tilgjengelig i VippsPortalen i salgsstedets transaksjonsoversikt og rapporter. Dette er imidlertid ikke nok til å erstatte virksomhetens plikt til å dokumentere sine salg eller utstede salgskvittering til sine kunder.

Vipps-rapporten er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bokføringspliktige virksomheter må selv fortsatt sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter bokføringsregelverket. Vippsnummer Handlekurv erstatter ikke kassaapparatet for bedrifter som har plikt til å ha dette. En betaling med Vippsnummer skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kassaapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg.

Hva er forskjellen på Kategorier under Valgfritt beløp og varer under Handlekurv?

Dersom du har behov for å skille ulike betalinger du mottar fra hverandre, kan du opprette kategorier under Vippsnummer Valgfritt beløp. Her kan den som betaler gå rett inn til riktig kategori, taste beløp og betale.

Hvis hver enkelt betaling består av flere varer, og du trenger detaljer om disse, vil Vippsnummer Handlekurv være bra. Den som betaler går inn til meny, velger varer og legge de i en handlekurv før betalingen.

Begge typer salgssteder er gratis å skaffe seg, det er ingen månedlig avgift, og du betaler kun per transaksjon. 

Hvordan kan jeg kombinere Vippsnummer Handlekurv og Vippsnummer Valgfritt beløp?

Dersom du både mottar enkle betalinger og selger varer, løser du det ved å opprette to ulike salgssteder i VippsPortalen. Med QR-kode per salgssted kommer de som skal betale til riktig sted ved hjelp av mobilkamera eller skanneren i Vipps.

Hvordan fungerer Vippsnummer Handlekurv?

Du legger inn varene med en beskrivelse, pris og mva-sats i VippsPortalen. Disse blir tilgjengelig for folk som går inn på salgsstedet ditt i Vipps. Kundene velger ulike varer og hvor mange de vil ha av hver, og får presentert en totalsum som betales på vanlig måte i Vipps.

Hvordan motta betalinger til en Vippsnummer Handlekurv?

VippsPortalen kan du laste ned eller bestille en unik QR-kode som tar kundene dine rett inn til vareutvalget ditt i appen. Kundene skanner QR-koden med mobilkameraet eller skanneren som ligger i Vipps. Det er også mulig å søke opp salgsstedet ditt med navn eller nummer i appen.

Kan jeg bruke Vippsnummer Handlekurv til netthandel?

Nei, Vippsnummer er for betalinger som foregår i fysiske situasjoner, altså når betalingen og utleveringen av varer/tjenester skjer samtidig. Unntak er når en privatperson vippser pengegaver.

Kan jeg refundere betalinger til et Vippsnummer Handlekurv-salgssted?

Ja, det er mulig å refundere betalinger gjort til et Vippsnummer Handlekurv-salgssted, men du kan kun refundere hele beløpet, ikke deler av det. Årsaken er at refusjonsløsningen enda ikke håndterer hvilke varer det refunderes for, og da vil en delvis refusjon gi feil i salgsrapportene.

Hvorfor kan jeg ikke be om penger fra mitt Vippsnummer Handlekurv-salgssted?

Vippsnummer Handlekurv er bygd opp rundt salg av varer, og betalingene er knyttet til en eller flere varer. Be om penger er en funksjon i VippsPortalen som ikke er knyttet mot varer, og dermed vil det ikke være mulig å spore slike betalinger i statistikk og rapporter.  Be om penger dekkes derfor kun av Vippsnummer Valgfritt beløp, som er vår tjeneste for rene betalinger fra privatperson til virksomhet.

Kan jeg få handelkurv på Vippsnummeret jeg allerede har?

Nei, det er ikke mulig. For å få Handlekurv må du opprette et nytt salgssted, som får et nytt Vippsnummer. Da har du løsninger for ulike betalingssituasjoner: Valgfritt beløp for å motta penger som en erstatning til kontanter, og Handlekurv når du vil presentere et vareutvalg til kjøper.

Hvem passer Vippsnummer Handlekurv for?

Vippsnummer Handlekurv passer for deg som selger varer eller tjenester, hvor det er naturlig å selge flere ting samtidig. Du får vist frem vareutvalget ditt i Vipps, og kjøper slipper å regne ut totalsummen i hodet. Når betalingen har gått gjennom, sjekker du bekreftelsen på kjøpers telefon, før du leverer fra deg varene.

Vær oppmerksom på at Vippsnummer Handlekurv er for betalinger som foregår i fysiske situasjoner, altså at betalingen og utlevering av vare/tjeneste skjer samtidig.

Hvordan vet jeg at kunden har betalt?

Idet betalingen går gjennom dukker det opp et kontrollbilde med bevegelige emojis og tid siden betaling på kjøpers telefon. Dette dukker kun opp dersom betalingen har vært vellykket. Kvitteringen med transaksjonsdetaljer er tilgjengelig når man lukker kontrollbildet. Kvitteringen er tilgjengelig i kjøpers app under Betalinger og deretter Historikk. Kontrollbildet kan hentes fra kvitteringen. 24 timer etter betalingstidspunktet, har den aktive emojien endret seg til klokker for å indikere at det har gått en del tid siden betalingen fant sted.
For deg som bedrift, kan du se at kunden har betalt ved å logge deg inn i VippsPortalen. Her finner du oversikt over innbetalinger og status på transaksjoner. Du kan også søke etter spesifikke transaksjoner.

Kan jeg vippse penger fra mitt Vippsnummer?

Nei, du kan dessverre ikke sende penger fra Vippsnummeret, kun motta.

Hvor lang tid tar det før vi får pengene på konto?

Pengene vil komme på deres konto 2-3 virkedager etter betalingen har funnet sted.

Hvordan får jeg oversikt over innbetalinger?

Logg inn i VippsPortalen, så får du en oversikt over alle transaksjoner som kommer inn fra kunder, og du kan sjekke statusen på betalingen.

Hvordan komme i gang med bedriftsappen?

1.Last ned appen Vipps Bedrift (tilgjengelig i App Store og Google Play).
2.Logg inn med BankID

Hva med bokføringsregelverk og kasselov?

Vippsnummer gjør det mulig å betale til en virksomhet med Vipps istedenfor kontanter. Når betalingen er gjennomført, får kjøper en bekreftelse i appen. Transaksjonen er også tilgjengelig i VippsPortalen i salgsstedets transaksjonsoversikt og rapporter. Dette er imidlertid ikke nok til å erstatte virksomhetens plikt til å dokumentere sine salg eller utstede salgskvittering til sine kunder.

Vipps-rapporten er tilstrekkelig dokumentasjon for selve betalingstransaksjonen, men bokføringspliktige virksomheter må selv fortsatt sørge for å registrere og dokumentere sitt salg etter gjeldende regler, herunder bokføringsregelverket. Vippsnummer erstatter ikke kassaapparatet for bedrifter som har plikt til å ha dette. En betaling med Vippsnummer skal behandles som et kontantsalg i bedriftens kassaapparat eller annet system for dokumentasjon av kontantsalg. 
Les mer om kontantsalg og kassaapparat på Altinn

Vi har behov for å sjekke betalingen før vi leverer ut varene

Etter varen er betalt ser du på kundes telefon at det kommer opp en bekreftelse med et grønt «Betalt»-felt.