BankID
BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.
Hvor kan du bruke BankID
- Til å logge inn i alle norske banker
- Når du må legitimere deg på nett, for eksempel på Altinn eller når du må sjekke reseptene dine.
- Når du skal signere lånedokumenter.
Du bestiller BankID i nettbanken
- Logg deg inn i nettbanken
- Velg Meny -> BankID
Vanlige spørsmål om BankID
Kan jeg kaste den fysiske kodebrikken hvis jeg bruker BankID appen?
Nei, dessverre. I enkelte tilfeller vil du fremdeles ha behov for kodebrikke. F.eks dersom din bankID utløper og du har behov for å rebestille den.
Hva er gyldig legitimasjon?
Det avhenger hva du skal bruke den til:
- Skal du ha BankID å du ha pass med RFID, eller norsk nasjonalt ID kort.
- Skal du ha kun konto og nettbank:
- Norsk og utenlands pass
- Norsk førerkort
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
- BankID
Hvor lenge er min BankID gyldig?
Din BankID er gyldig i 2 år og må deretter fornyes. Du vil da få en melding fra banken på SMS og e-post.
Hvordan fornyer jeg min BankID?
Du må logge inn i nettbanken med BankID, og da fornyes den automatisk. Når du logger inn får du melding om å endre passordet.
Hva gjør jeg hvis min BankID er utløpt?
Da må du bestille på nytt i nettbanken. Velg pålogging uten BankID, og husk at du må da bruke sikkerhetskodebrikken du har fått fra oss. Bestillingsprosessen er lik første gang du bestilte BankID. Hvis du ikke husker passordet ditt – må du kontakte oss for å få tilsendt nytt engangspassord. Tlf 38 17 26 00.
Sperre BankID
Dersom du skulle ha behov for å sperre din BankID kan du gjøre det selv i nettbanken din, eller du kan ta kontakt med oss på telefon 38 17 26 00.