Det er mange der ut som gjerne vil ha fatt i pengene dine, og de har mange metoder for å forsøke å lure deg. Derfor er det viktig at du lærer deg "selvforsvar mot svindel"
Gjør jobben til svindleren vanskeligere
SMS, e-post, telefon og falske nettbutikker er noen av de metodene som svindlere bruker for å prøve å lure deg. Men Ikke la deg lure - lær deg selvforsvar mot svindel. Følger du disse enkle "selvforsvarsreglene" så blir jobben til svindleren mye vanskeligere:
- Ingenting haster så mye som det fremstår. Stopp, tenk, sjekk!
- Banken vil aldri be deg overføre penger til en såkalt «sikker» konto
- Logg aldri inn med BankID via lenke i SMS
- Banken og politiet ber deg aldri oppgi BankID-passord, koder, brukernavn eller annen innloggingsinformasjon over telefon
- Fremstår et tilbud for godt til å være sant, er det ofte svindel
- Aldri invester penger via lenker på e-post, Facebook eller andre sosiale medier
- Gjør kontoene dine sikrere med totrinns-autentisering under innlogging
Har du gått i fella?
Har du en mistanke om noen har prøvd å svindle deg? Eller du har "gått i fella"? Da bør du gjøre dette:
- Kontakt politiet på telefon 02800 eller 112 (nødsituasjon). Da forklarer du situasjonen og de gi deg råd til hva du skal gjøre videre.
- Hvis du ble kontaktet digitalt bør du melde fra til plattformen (eks messenger, WhatsApp, Instagram) du ble kontaktet på for å få brukeren rapportert og blokkert. Mange plattformer har i dag denne muligheten.
- Meld fra til banken. Vi kan gi deg råd, og hjelpe deg med å vurdere hva du bør gjøre videre. Om du ikke selv har stoppet alle overføringer, hjelper vi deg med dette.
-«Kunnskapsnivået er veldig varierende når det kommer til bedrageri og svindelforsøk», Ole Alexander Hammerstrøm, leder for IT og sikkerhet i Spareskillingsbanken, -«men hvis du lærer deg selvforsvar mot svindel og lærer det videre til andre er vi kommet et godt stykke på vei for å unngå å bli utsatt for svindlernes metoder"