Dødsbo
Vi forstår at tiden etter et nært dødsfall er krevende og vi ønsker å hjelpe dere så mye som mulig med gå igjennom denne prosessen på en ryddig og oversiktlig måte.
Hva skjer med avdødes kundeforhold?
- Avdødes konti er sperret for uttak, også for personer som har hatt disposisjonsrett
- Nettbank, BankID, Brevgiro, Avtalegiro og e-Faktura er slettet
- Faste trekk til boliglån i banken vil fortsette selv om konto er sperret.
- Kontoene er åpne for innbetalinger
Regninger knyttet til begravelsesseremonien, husleie, strøm, telefon, skadeforsikring og restskatt kan betales fra avdødes konto før skifteattest foreligger.
Dette må du/dere gjøre:
Før vi kan gi tilgang til avdødes kontoer eller avslutte kundeforholdet trenger vi;
- Kopi av skifteattest/uskifteattest fra tingretten. Dersom det er utpekt én ansvarlig for boet, og dette ikke kommer frem av skifteattesten, ber vi om kopi av fullmakt fra arvingen(e)
- Kopi av gyldig legitimasjon (pass, nasjonalt ID-kort eller førerkort) hvis ansvarlig for boet og eventuelle fullmaktsgivere ikke er kunde i Spareskillingsbanken
Testamente
NB: Vi tilbyr ikke hjelp ved oppsett av testamente. For dette anbefaler vi at det tas kontakt med jurist.