Trengte ny motor til fyrbåten
Foreningen Songvaar Fyrs Venner i Søgne har tatt på seg vedlikeholdet av en nedlagt Fyrstasjon uten fastlandsforbindelse. For å raskt og sikkert komme ut til fyret trengte de en ny og mer miljøvennlig motor til båten sin. Til det har de fått støtte av Skillingsfondet til Spareskillingsbanken.
Fastboende består av sauer og fugler
Songvår fyr ligger på den ytterste og sørligste øya (Hellersøy) i Søgne-skjærgården. Det er en forblåst plass med lite vegetasjon uten innlagt vann eller strøm. De fastboende består av sauer og fugler. - Minken har vi forhåpentligvis tatt knekken på, sier Geir Smebøle som er leder av foreningen.
Det siste fyrvokteren pakket kofferten sin og reiste hjem 1987 og siden har fyrvokterboligen stått tom. Nå er øya et kun et fuglereservat og fuglene ville nok ha flyttet inn i fyret hadde ikke ildsjelene grepet inn.
Songvår Fyrs Venner
Foreningen Songvaar Fyrs Venner ble stiftet i 2004 og har tatt på seg ansvaret for vedlikehold av fyrstasjonen. Selv om området er eid av staten og at Kystverket har ansvar for fyret, finnes det ikke noe offentlig vedlikeholdsbudsjett til de seks bygningene som er på øya.
Ved hjelp av egne dugnadsmidler og mangfoldige dugnadstimer har foreningen klart å ta vare på de gamle bygningene. Dette har vært nødvendig siden fyret ikke er fredet og at Kystverket har en halv milliard i etterslepskostnader på vedlikehold av anlegg langs kysten.
Viktig kulturminne som må tas vare på
Hadde det ikke vært for oss, hadde fyret ramlet sammen, sier Geir. Medlemmene i foreningene mener Songvaar fyr er et viktig kulturminne som må tas vare på. De er en gjeng på ca 50 personer som vedlikeholder byggene og tilrettelegger slik at området kan være åpent for allmennheten.
Fyret har ca 600 overnattingsdøgn og ca. 1000 dagstursbesøk i løpet av et år. Foreningen har 150 familie- og 13 bedriftsmedlemskap.
60-tallsstil på møbler og interiør
Songvaar fyr har en lang historie. - Mange føler det kommer tilbake til fortiden når de går inn i et av byggene og vi har bevisst prøvd å ha en 60-tallsstil på alt fra møbler, kjøkkeninnredning til fargen på veggene, sier Geir.
Tent for første gang i 1888
Torsdag 1.november 1888 ble lyset i fyret tent for første gang. Det gjorde at skipstrafikken langs kysten ble sikrere. Året før hadde nemlig hvalfangerbåten "Vardøhus" fra Sandefjord gått ned på Langeboen nær Kneblingen i Harkmark og 46 menn hadde mistet livet. Området der skipet gikk ned er antakelig Norges største skipskirkegård. Bare i perioden 1850-90 forliste 40 skip med 110 omkomne der.
De ombord i "Vardøhus" hadde hverken sett skjærene eller lysene lengre vest fra Ryvingen fyr i Mandal. Derfor bestemte fyrdirektøren i Oslo at Søgne skulle få sitt første fyr.
To fyr på øya
På øya er det nå to fyr. Et helt ytterst fra 2004 som er operativt og automatisert, og et fra 1950 med maskinhus som ikke er i drift. Like bak dem kan man se grunnmuren til det opprinnelige fyrtårnet fra 1888.
Mye aktivitet i forbindelse med fyret
I løpet av et år har foreningen mellom 50 og 100 turer til fyret med båt. Det er i forbindelse med arrangementer, transport av besøkende og overnattingsgjester, samt mangfoldige timer med vedlikehold av bygningene. De bruker også mye tid på å fjerne plastsøppel som har drevet i land på øya og sammen med Søgne Dykkerklubb spøkelsesredskaper i sjøen.
Avhengig av en rask og pålitelig båt
Øya er veldig værutsatt og plutselig kan været slå om til det verre. Når det skjer har man ikke mulighet til å komme verken til eller fra øya.
"Vi er helt avhengig av å ha en rask og pålitelig båt" sier Geir. Før hadde de en gammel to-takters bensinmotor i båten. "Den gamle slukte bensin" sier Glenn Ivar Tønnessen.
Fikk 100 000,- fra Lykkeskillingen
Ved hjelp av Skillingsfondet til Spareskillingsbanken fikk de i oktober 2022, 100 000 kr fra Lykkeskillingen som skulle gå til å kjøpe en ny motor til båten. Sammen med to andre gavegivere fikk de nok penger.
De har nå kjøpt en fire takters Mercury med 150 hestekrefter. - Vi er veldig fornøyd. Den er også mye mer miljøvennlig og stillegående. Den bruker 30% mindre drivstoff og mye mindre olje, sier Geir.
Eneste transportmiddel
Båt er eneste transportmiddel til øya og alt må fraktes sjøveien. Proviant, materialer mm må fraktes inn og alt av søppel må også kjøres tilbake. Men nå har de mulighet til trygt og effektivt komme seg ut til fyret på 10 minutter fra Høllen brygge der båten ligger.
Alle er velkomne til Songvår fyr
Selv om øya har mange besøkende ønsker gjengen at flere skal benytte seg av tilbudet. Det er mulig å både komme på dags- eller overnattingstur. Alle er velkomne om det er familier, firmaer og skoleklasser. Totalt er det 24 sengeplasser fordelt på tre bygg.
"De fleste som kommer ut her blir fascinert over naturen. Stillheten og variasjonen i vær og lysforholdet er veldig annerledes enn på fastlandet"
Glenn Ivar Tønnessen
Planlegger utstilling i kjelleren
Foreningen har alltid nye planer. Neste prosjekt er å bytte ut vinduene i hovedhuset samt å lage en ny utstilling i kjelleren i maskinhuset. Dette blir en utstilling om forlisene ved Songvårøyene og kommer i tillegg til eksisterende utstilling om fyrets historie i ord og bilder. I løpet av 18 år har foreningen nå endelig fått opp standarden slik at det ikke lenger er etterslep på vedlikeholdet.
"Nå er vi endelig der vi skal være"
Geir Smebøle