Gå til sideinnhold
Hjem / Nyheter / Stadig flere opplever svindelforsøk

Stadig flere opplever svindelforsøk

Alle som ringer og spør om opplysninger, er svindel - uten unntak. De kan være pågående, men opptrer også «helt vanlig», og har ofte samlet inn informasjon om deg på forhånd», sier sikkerhetsansvarlig i Spareskillingsbanken, Svein Erik Svendsen.
Alle som ringer og spør om opplysninger, er svindel – uten unntak. De kan være pågående, men opptrer også «helt vanlig», og har ofte samlet inn informasjon om deg på forhånd», sier sikkerhetsansvarlig i Spareskillingsbanken, Svein Erik Svendsen.

Svindelforsøk i seg selv er ikke noe nytt, heller ikke metodene som blir brukt. Allikevel er det stadig flere som opplever å bli utsatt for svindel, eller svindelforsøk.

Mange måter å oppleve svindelforsøk på

Svindel er en forbrytelse der målet er å lure noen til å gi bort informasjon eller utføre en handling som fører til tap av penger. Du har kanskje allerede mottatt en SMS fra Spareskillingbanken med pålydende innhold: «Vær oppmerksom på svindelforsøk»?

Det er flere måter du kan oppleve svindelforsøk på. Tidligere var det fysisk kopiering av kort som oftest ble brukt som svindelmetode, men dette kan vi se nesten er helt borte. Nå foregår det meste på nett, eller via SMS og telefon.

«Hei. Kan jeg få telefonnummeret ditt?»

Meldingen i seg selv virker ikke så veldig unaturlig. En bekjent, eller en venn, sender den på Messenger, og du tenker ikke noe ytterligere utover det og svarer «ja, selvfølgelig». Her har det heldigvis ikke skjedd noen skade (foreløpig), men det som vil skje videre kan få større konsekvenser. Svindleren vil nå forsøke å innhente mer opplysninger, som etter hvert kan føre til et økonomisk tap av penger. Det beste du kan gjøre når du begynner å undre deg over spørsmålene som stilles, er enten å avslutte samtalen eller stille noen kontrollspørsmål tilbake.

Kan være vanskelig å avsløre svindel

Svindelmetoder som e-post, SMS og telefon er nok mer kjent for de fleste, og noe som har foregått i mange år, men allikevel utvikles metodene som brukes i disse kanalene og det blir stadig vanskeligere å gjenkjenne hva som faktisk er svindel eller ikke.

Alle som ringer og spør om opplysninger, er svindel – uten unntak. De kan være pågående, men opptrer også «helt vanlig», og har ofte samlet inn informasjon om deg på forhånd

Svein Erik Svensden, Sikkrhetsansvarlig i Spareskillingsbanken

Det samme gjelder for e-post eller SMS med lenke til nettside der BankID og kortnummer må oppgis. Et eksempel på dette, som flere opplever nå for tiden, er svindlere som ser gjennom finn.no for «solgte bilannonser».

Svindel ved omregistrering

Omregistrering av biler har blitt selvbetjent på nett med BankID, og svindlerne velger da å vente en dag eller to før de sender en SMS til selger med «Omregistrering er ikke fullført». Mottakeren får opp på sin mobil at avsender og telefonnummer er Vegvesenet. Dette opplever derfor flere som troverdig og velger da å trykke seg inn på den vedlagte lenken. Da kommer man inn på en side som ber deg logge inn med BankID igjen, og da er det dessverre gjort. Svindlerne har alle opplysningene om deg, og kan dermed ta pengene dine.

«Manglende porto» svindel

Vi nærmer oss jul og mange av oss bestiller gaver på nett. Dette er også noe svindlere utnytter hvert eneste år ved å utgi seg for å være Posten, PostNord, DHL eller andre som distribuerer pakker. Svindlere sender e-post eller SMS, og skriver for eksempel at det mangler porto og ber om at det betales. Dette er svindelforsøk. Bruk Postens eller PostNords egne apper eller nettside for pakkesporing – ikke følg lenker du får tilsendt der du må bruke BankID eller oppgi VISA-kortnummer, eller betale «manglende» porto.

Våre tips for å unngå å bli svindlet

  • Aldri klikk på lenker du får tilsendt der du blir bedt om å bruke BankID eller oppgi VISA kortnummer, eller oppgi sensitiv informasjon til andre. Verken banken, politiet eller andre vil eller kan spørre om disse opplysningene.
  • BankID og kortnummer må kun brukes når du selv oppsøker en nettside, aldri basert på lenke du har mottatt i e-post eller SMS.
  • Ha alltid på regionsperre for kort på alle land, utenom der du bor og dit du skal på reise til.
  • Svindlere spiller ofte på at ting haster. Dette kan gjøre de fleste av oss stresset, og vårt tips er da å ikke gjøre noe umiddelbart.
  • Er du usikker, eller har det minste snev av tvil: Undersøk mer, og kontakt avsender gjennom riktige kanaler.

Hva skal man gjøre når man har blitt utsatt for svindel?

Dersom du er så uheldig og opplever å bli svindlet, er det viktig å ta kontakt med både banken og politiet.

Det første som må gjøres umiddelbart er å ringe vår døgnåpnede sperretjeneste på tlf. 38 17 26 00.

Dessverre opplever mange å få saken sin henlagt, men vår sikkerhetsansvarlig, Svein Erik Svendsen påpeker viktigheten av å anmelde en slik hendelse:

«Det er viktig å anmelde svindel for at politiet skal kunne ha en oversikt over hvor vanlig noe er, og hvilke trender som utvikles innen svindel.

Det er to ting som skjer. Det ene er tap av penger, og det andre er ubehaget over å ha havnet i en slik situasjon. For mange kan sistnevnte ofte føles som det vanskeligste, men det kommer selvfølgelig an på hvilket beløp det er snakk om.

Vi må stoppe svindlerne

«Når svindel lykkes, vet vi at pengene våre går til å finansiere virksomhet som narkotika, menneskehandel og terror.

La oss sammen gjøre alt for å stoppe svindel, påpeker Svein Erik Svendsen.

Svein Erik