Gå til sideinnhold

BankID-app

Du kan nå slutte å lete etter kodebrikken hver gang du skal inn i nettbanken. Aktiver BankID-appen og du får opp et varsel som du må godkjenne for å logge inn. Så raskt og så enkelt.

Erstatter kodebrikken

Appen laster du ned fra Google play eller Appstore. Den er like trygg som kodebrikken om ikke tryggere.

Fordeler

Økt sikkerhet da du ser på appen hvor det blir forsøkt pålogget. Du kan også bruke appen til å signere.

Gratis

Det koster ingenting å bruke appen i motsetning til BankID på mobil.

Slik fungerer appen i bruk

Hva er BankID-app og hvordan fungerer den?

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Hvorfor får jeg ikke opp BankID-app som alternativ?

Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID-app som metode. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din.

Hvorfor må jeg ha personlig passord i tillegg?

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.

Hvordan skaffer jeg meg BankID-app som digital kodebrikke?

Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifiserer deg med din eksisterende BankID.

Hvorfor skjer det ingenting etter at jeg har fylt inn fødselsnummer?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hvorfor skjer det ingenting etter jeg har godkjent i appen?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

Appen er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Er det gratis å bruke app som kodebrikke?

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Hva om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Kan jeg kaste den fysiske kodebrikken hvis jeg bruker digitale alternativ?

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer vil ha behov for kodebrikken.