Unngå å bli utsatt for svindel
Unngå å bli utsatt for svindel
Det er stadig nye måter å bli svindlet på. Og for å beskytte og sikre seg selv er det lurt å være litt oppmerksom på enkelte situasjoner dersom man får en telefon, e-post eller SMS fra noen som utgir seg for å være fra banken.
Noen råd for å unngå å bli svindlet
Under har vi beskrevet noen situasjoner det kan forekomme svindelforsøk, og hva som er lurt å gjøre dersom du opplever dette, eller har mistanke om svindel
- Blir du spurt om å oppgi bankID koder, kort- eller kontoinformasjon?
- Vi vil ALDRI be deg oppgi dette over telefon. Dersom noen ringer deg og skal ha det av deg må du ikke oppgi det. Ring gjerne oss i banken (38 17 26 00) for å få det bekreftet. Vi har da også mulighet til å avsløre nye svindelforsøk.
- Blir du bedt om å stille kontoen din til disposisjon for andre?
- Ikke gjør det. Du kan da bli straffeforfulgt for økonomisk kriminalitet
- Får du en mail eller SMS fra oss, og mistenker at det er svindelforsøk?
- Ikke klikk på noen av lenkene. Ring oss for å få bekreftet at det er vi som har sendt deg SMS eller mail.
- Har du samme passord flere steder? Og det er lenge siden du har byttet det?
- Da er det lurt å bytte det, og ha ulike passord ulike steder.
- Er du blitt kjent med noen på nettet? Og bedt om å overføre penger?
- Det er det som kalles for kjærlighetssvindel. Ikke la deg lure. Ofte ber de om penger til reise, syke barn/foreldre/familiemedlemmer.
- Har du fått beskjed om at du har vunnet noe?
- Ikke la deg lure her heller til å oppgi noen form for personalia, kontoinformasjon eller annen sensitiv informasjon. Bare slett e-posten/sms en.
- Netthandel?
- Det er også lurt å være oppmerksom på netthandel, og de nettbutikkene du handler på. Vær sikker på at det er trygt å handle på den nettsiden du besøker.
Stadig nye måter
Det utvikles stadig nye måter for å prøve og svindle oss. Derfor er det er viktig å være på vakt og ekstra påpasselig hvis du har mistanke om at det kan være svindelforsøk.
Ta kontakt med en gang
Skulle du være uheldig å ha blitt svindlet sørg for at du sperrer kortene dine og BankIDen din, og kontakter oss i banken med en gang.