Gå til sideinnhold
Hjem / Nyheter / Unngå at svindlere tapper kontoen din

Unngå at svindlere tapper kontoen din

pexels-sora-shimazaki-5935792

Svindlerne er mer aktive enn noen gang, og prøver stadig nye metoder og forklaringer. Dessverre blir svært mange bankkunder i Norge utsatt for svindelforsøk, og mange blir svindlet.

Vær bedre rustet

I denne artikkelen har vi samlet noen tips, råd og ting å være oppmerksom på for å være enda bedre rustet hvis du skulle bli utsatt for forsøk på svindel.

Vær forsiktig med å klikke på lenker

Vær forsiktig med å klikke på lenker for å komme til en nettside i en e-post eller SMS du får. Skulle du alikevel være uheldig å klikke, ikke oppgi noen informasjon som personnummer, BankID-passord, koder, Visa-kortnummer osv. Blir du bedt om å oppgi slik informasjon er det svært sannsynlig svindel.

Unntak er dersom du selv har bedt om å få SMS eller e-post og er helt sikker på at det ikke er svindel.

Disse sender aldri lenker

Ingen offentlige etater som NAV, Helse, Politi, Skatt, Vegvesen, Altinn, Innkrevingssentral osv. sender SMS eller e-post med lenker. Får du slik SMS eller E-post er det alltid svindel.

Blir du oppringt av noen som vil "hjelpe"

Blir du oppringt av noen som sier det er fra Bank, Politi, Økokrim, Vipps, Sikkerhetsavdeling eller andre som vil «hjelpe» og ber deg om ditt personnummer, BankID-passord, koder, Visa-kortnummer osv - er det alltid svindel.

Hold hodet kaldt

-"Ikke bli stresset, ta deg god tid og tenk deg godt om. Hvis noe haster så er det et tydelig tegn på svindel"

Ikke overfør til "sikker konto"

Blir du bedt om å overføre pengene dine til en «sikker konto» o.l., er det også alltid svindel.

➜ Svindlere spiller på at det haster

Svindlere bruker mange ulike begrunnelser, f.eks. at nettbanken din er angrepet eller at det er tatt opp lån i ditt navn. Ofte sier de også at det haster med å få «ordnet» dette, og prøver å få deg redd for at noe skjer dersom du ikke følger «rådene». Svindlerne snakker ofte godt norsk.

Får du en slik henvendelse

-"Ikke oppgi noen informasjon eller overfør penger. Det er viktig at du avslutter samtalen med en gang"

Blir du kontaktet i sosiale kanaler?

Blir du kontaktet av venner på Facebook, Messenger osv. om å dele gevinst, så er det alltid svindel. Svindlerne har da fått tilgang til dine venners Facebook. Ikke oppgi noen informasjon som mobilnummer, personnummer, passord, koder, Visa kortnummer osv.

Følg rådene og bli bedre rustet mot svindel

Følger du disse rådene er du godt rustet mot å bli svindlet og at kriminelle får tilgang til dine kontoer. Men det er viktig å holde hodet kaldt og tenke seg godt om. Dersom du får en telefon, og noe haster - så er det et tydelig tegn på svindel.

Ikke nøl med å kontakte banken

Får du henvendelser som nevnt over og du mistenker at du er utsatt for svindelforsøk, ta kontakt med oss så fort som mulig.

-"Jo tidligere vi blir gjort oppmerksom på svindelforsøk, jo bedre rustet er vi til å hjelpe deg med å forhindre at kontoen din blir tappet"

Ring sperretjenesten dersom du blir utsatt for svindel

📞 38 17 26 00 (døgnåpen)

Du vil da få hjelp til å sperre kort m.m. Ta så kontakt med oss i bankens åpningstid så kan vi sammen finne ut hva som bør gjøres videre.