Kundeerklæring
Har du fått beskjed om å oppdatere kundeinformasjonen din?
Med jevne mellomrom må vi innhente oppdatert kundeinformasjon fra alle kundene våre. Dette gjelder både person-/bedriftskunder og lag/foreninger. Dette er også et krav fra myndighetene i Norge og EU. Vi må derfor følge opp alle kunder for å være sikker på at vi har de riktige og nødvendige opplysningene.
Kundeerklæring for bedrifter, lag og foreninger
Hvis du har fått epost fra oss om å fylle ut en kundeerklæring, skal dette gjøres i skjemaet du kommer til med å klikke på knappen under. Du logger deg inn, og signerer, med din BankID.
E-signering / logg inn i signeringsportalen
I signeringsportalen finner du avtaler og tilbud som er klare for signering. Hvis du har fått beskjed om å e-signere må du logge deg inn i signeringsportalen. Det kan du gjøre via knappen under eller gå direkte til e-signering på bankens hjemmesider: Spareskillingsbanken.no -> logg inn -> e-signering. Du logger inn ved å bruke din BankID.
Legitimasjonskrav
Dersom du skal legitimere deg må du møte opp i banken, og ta med gyldig legitimasjon.
Husk dette:
- Legitimasjonens utløpsdato må ikke være passert
- Nødpass godkjennes ikke
- Bankkort
For at du skal få BankID er pass den eneste gyldige legitimasjonen.
Spørsmål og svar
Derfor stiller vi disse spørsmålene til deg
Det er viktig for oss å beskytte din økonomi. Myndighetene krever at vi med jevne mellomrom oppdaterer alle kunders kundeinformasjon. Dette skal bidra til at vi kan hjelpe deg å beskytte deg mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.
Dette spør vi om
Spørsmålene vi stiller skal sørge for at all informasjonen vi har på deg er riktig og oppdatert. Dette spør vi om med jevne mellomrom
Vi spør blant annet om dette:
- hvordan du skal bruke banken
- hvor pengene dine kommer fra
- statsborgerskap og fødeland
Noen kunder vil vi kontakte fordi vi trenger oppdatert legitimasjon.
Vi vil ta kontakt på flere måter
Vi vil ta kontakt med deg enten via telefon, brev, e-post, SMS eller som en melding i nettbanken/mobilbanken.
All informasjon konfidensielt i henhold til vår taushetsplikt. Informasjonen vil ikke bli brukt til andre formål.
Vi håper du har forståelse for dette, og med å hjelpe oss å oppdatere kundeinformasjonen bidrar du i det viktige arbeidet.
Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med oss!
Hvorfor må du legitimere deg på nytt i banken?
De senere årene så har både europeiske myndigheter og norske myndigheter økt innsatsen for å hindre terrorfinansiering og hvitvasking av penger. Norske banker har blitt pålagt av myndighetene å innhente legitimasjon til alle sine kunder. Derfor må vi alle legge fram gyldig legitimasjon som viser at du er den du er, og at det er du som eier den kontoen.
Hva er gyldig legitimasjon?
Det avhenger hva du skal bruke den til:
- Skal du ha BankID: da er pass den eneste gyldige legitimasjonen (hvis du ble kunde etter 2007). Dette er krav fra BankID Norge
- Skal du ha kun konto og nettbank:
- Norsk og utenlands pass
- Norsk førerkort
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
- BankID
Hva skal informasjonen brukes til?
Spareskillingsbanken behandler personopplysninger for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til lov, forskrifter eller myndighetsbeslutninger. Som bank er vi pålagt av norske myndigheter å innhente oppdaterte opplysninger fra våre kunder for å bekrefte kundens identitet.
Personopplysninger du deler er trygge hos oss. Spareskillingsbanken har gjennomført sikkerhetstiltak for å sikre personopplysningene dine. Vi jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger er beskyttet mot tap, ødeleggelse, korrupsjon eller uautorisert tilgang.