Vi ønsker å øke ungdommers økonomiske forståelse, og gi dem verktøy til å ta gode økonomiske vurderinger og valg. Skoleundervisning er et viktig verktøy i dette arbeidet.
Vennesla Ungdomsskole
Denne uken har Nina E. Nilsen, Anette Sheppard og Audun Rensel vært så heldige å få besøkt alle 10. klassene på Vennesla ungdomsskole. Og det ble faktisk 5 klasser som fikk undervisning i alt fra sparing til svindel.
Hvorfor svindel?
Det er viktig for oss å informere og ruste ungdommene også i temaer som ikke går direkte på sparing og fornuftig forbruk. Informasjon om svindel og -forsøk er viktig i en tid der vi opplever at det er økende forsøk på svindel i digitale kanaler, også blant barn og unge.
-"Dette var faktisk utrolig gøy"
Tilbakemelding fra en 10. klassing
-"Det er viktig å advare ungdommene mot dette for at de ikke skal gå i "feller" der de kan bli utsatt for svindel, og dermed havne i en dårlig økonomisk situasjon", forteller Nina Egedal Nilsen som til daglig er bedriftsrådgiver i banken, men som er en del av teamet som deltar i undervisning på skolene.
Andre temaer i undervisningen
Andre faste temaer som vi underviser ungdommene i er:
- Ulike sparemåter og hvorfor det er viktig å spare, sette seg både kortsiktige og langsiktige sparemål
- BankID - hva er det og hva kan vi bruke den til
- Skatt og velferdssamfunnet - hvorfor betaler vi egentlig skatt og hva betyr det å være en del av velferdssamfunnet vårt.
- Svindel og hva som er viktig å være oppmerksom på i ulike kanaler og flater. Hvordan kan man bli svindlet og hva bør man se etter.
Dersom skolene har andre ønsker om undervisning så skreddersyr vi gjerne opplegg i forhold til det behovet og ønske som klassene skal ha fokus på.
-"For å gjøre undervisningen interessant kombinerer vi litt undervisning, film og oppgaver", sier Audun Rensel i Spareskillingsbanken, og legger til at -"det er for at ikke det skal bli for tørt og kjedelig, vi må jo holde engasjementet og interessen oppe".
Vi er opptatt av at de skal lære
Vi er opptatt av at undervisningen skal engasjere og at elevene faktisk skal lære noe, og ikke minst huske det vi har presentert. Vi kombinerer undervisning med film og oppgaver. Vi tilpasser undervisningstiden til det klassene har til rådighet, men det vanligste er at vi får 60-90 minutter til rådighet.
-"Det er utrolig givende å gjøre dette. Vi tror det er viktig å ha mer fokus på å snakke økonomi med ungdommen og vi ønsker å gi dem læring og verktøy de kan bruke i fremtiden", sier Anette Sheppard, også en del av teamet som underviser, og som til daglig jobber med sparing og lån i banken
Tusen takk
Vi setter veldig pris på å få lov å besøke skolene, og er glade for å kunne bidra til at dette blir en større del av undervisningen. Tusen takk til Vennesla Ungdomsskole som tok i mot oss denne uken
Les mer om skoleundervisning her